Trajnostno v knjižnico po nagrado: uspešna regijska kampanja, ki spodbuja zdrave in okolju prijazne poti

Regijska kampanja »Trajnostno v knjižnico po nagrado« postaja zgodba o tem, kako lahko knjižnice navdihujejo spremembe. Z dobrim odzivom je pokazala, da je trajnostno potovanje privlačno, zdravo in nagrajujoče ter da so knjižnice odlično izhodišče za aktiven, okolju prijazen vsakdan.

Regijski center mobilnosti Gorenjska (RCM Gorenjska) je letos prvič izvedel regijsko kampanjo “Trajnostno v knjižnico po nagrado”. Namen je bil preprost: spodbuditi obiskovalce knjižnic, naj se vsaj občasno v knjižnico odpravijo peš, s kolesom ali z javnim prevozom in pri tem naredijo nekaj dobrega tako za okolje, kot zase.

Kampanja, ki je potekala od 2. junija do 30. oktobra 2025, je naletela na izjemno dober odziv. Sodelovalo je kar 25 gorenjskih knjižnic, v nagradni igri pa 339 obiskovalcev. Med najbolj aktivnimi so bile Knjižnica Jesenice, Krajevna knjižnica Naklo, Knjižnica dr. Toneta Pretnarja Tržič, Krajevna knjižnica Preddvor, Knjižnica Matije Čopa Žirovnica, Knjižnica Bled, Knjižnica Antona Tomaža Linharta Radovljica ter Knjižnica Srednja vas.


Zakaj sploh takšna kampanja?

Podatki NIJZ za Gorenjsko (»Zdravje v gorenjski regiji … 2025«) opozarjajo na izzive, ki so vse bolj izraziti: premalo telesne dejavnosti, prekomerna telesna teža, porast kroničnih bolezni in staranje prebivalstva.

Aktivna mobilnost – hoja in kolesarjenje – je eden najučinkovitejših načinov za izboljšanje teh kazalnikov. Dokazano zmanjšuje tveganje za srčno-žilne in druge kronične bolezni, izboljšuje počutje, zmanjšuje stres ter pomaga pri uravnavanju telesne teže. Knjižnica, kamor mnogi zahajajo redno, je zato idealen kraj za spodbujanje zdravih, kratkih poti.

Kampanja je obiskovalce nagovarjala, naj se, kadar je mogoče, tja odpravijo trajnostno in ob tem sodelujejo v nagradni igri, ki je marsikomu dala dodatno motivacijo.

 

Kaj pravijo uporabniki?

RCM Gorenjska je med kampanjo izvedel tudi spletno anketo o potovalnih navadah obiskovalcev ter popis kolesarskih stojal pred sodelujočimi knjižnicami. Sodelovalo je 117 anketirancev, večinoma žensk (78 %), največ v starosti med 30 in 64 let (73 %).

Nekaj ključnih ugotovitev:

Večina uporabnikov knjižnico obišče 2–3-krat na mesec, največ popoldne.

62 % jih živi največ 3 kilometre od knjižnice, kar bi omogočalo prihod peš ali s kolesom – a je še vedno najpogostejši prevoz avtomobil (okoli polovica kot vozniki, 9 % kot sopotniki).

Kljub temu trajnostni načini predstavljajo več kot 60 % vseh obiskov, javni prevoz pa uporablja le 5 % anketiranih.

 

Izbira načina prihoda je močno povezana z oddaljenostjo: bližje kot nekdo živi, bolj verjetno bo izbral hojo ali kolesarjenje; bolj oddaljeni obiskovalci pogosteje sedejo v avto.

 

 

Med razlogi za izbiro načina prihoda izstopajo udobje, hitrost in navada. Trajnostne oblike pa spodbujata okoljska ozaveščenost in želja po zdravem življenjskem slogu. Najpogostejše ovire, ki ljudem preprečujejo trajnostni prihod, so dodatna opravila na poti (43 %), slaba povezanost javnega prevoza (36 %) ter neustrezna ali nevarna infrastruktura za pešce in kolesarje.

Kar 63 % sodelujočih bi trajnostne oblike uporabljalo pogosteje, če bi bile izboljšane infrastruktura, povezave in splošno udobje.

 

Uspešen začetek zgodbe, ki bo rasla dalje

Kampanja »Trajnostno v knjižnico po nagrado« je v svoji prvi izvedbi dokazala, da imajo knjižnice izjemno pomembno vlogo pri spodbujanju trajnostnega načina življenja in zdravih navad.

RCM Gorenjska bo pridobljene podatke uporabil pri načrtovanju nadaljnjih aktivnosti ter kampanjo v letu 2026 še razširil. Cilj je vključiti še več prebivalcev in dati trajnostnim potovalnim navadam stalno mesto v vsakodnevnem življenju.

Vsaka trajnostna pot se začne z majhnim, a pomembnim korakom – knjižnice pa ostajajo eden najbolj dostopnih in prijaznih krajev, kjer se te koraki lahko zgodijo.

Z vključevanjem lokalnih institucij v takšne kampanje se izvaja prav tisto, kar NIJZ priporoča: oblikovanje podpornih okolij, ki prebivalcem omogočajo, da sami vplivajo na svoje zdravje.

Go Back Example
Update cookies preferences